Om Westerlundska gymnasiet

Westerlundska gymnasiet är en stor skola. Tack vare de samlade studiemiljöerna för varje program upplevs den ändå ofta som mindre än vad den är.

Om oss

De många olika programmen på skolan håller en hög kvalitet och får fina betyg av elever i utvärderingar. Lärarbehörigheten är hög och bättre än rikssnittet.

Stort utbud och gott om utrustning

Det stora utbudet av kurser gör att eleverna har många valmöjligheter inom det individuella valet. På skolan finns det gott om välutrustade specialsalar, god tillgång till digitala verktyg och en skolrestaurang som dagligen serverar flera rätter.

Elever sitter tillsammans och ser glada ut i en soffa

Besök oss

Varje år anordnar Westerlundska gymnasiet öppet hus och informationskvällen för elever i årskurs 9 och deras vårdnadshavare.

Så här jobbar vi

Westerlundskas verksamhetsidé

Ser för att stötta. Utmanas för att växa.

Vi på Westerlundska gymnasiet strävar efter att skapa en miljö där eleverna blir sedda, stöttade och utmanade på olika sätt för att uppnå sina mål.

Se

Genom att se våra elever menar vi att vi tar oss tid att förstå deras individuella behov, talanger och utmaningar. Vi skapar en inkluderande och respektfull miljö där varje elev känner sig sedd och förstådd av både lärare och kamrater.

Stötta

Vi stöttar våra elever genom att erbjuda en omfattande pedagogisk och emotionell support. Vår engagerade skolpersonal arbetar tillsammans för att stötta eleverna genom deras gymnasieår. Mentorer, lärare, kuratorer, syv, skolsköterskor och ledning har många resurser för att hjälpa eleverna att navigera genom hela sin utbildning hos oss.

Utmana

Vi vill också utmana våra elever att sträva efter sitt allra bästa jag. Vi erbjuder en bred och stimulerande läroplan som inkluderar inte bara de obligatoriska ämnena utan också valbara kurser och aktiviteter som passar elevernas egna intressen och mål. Vi uppmuntrar eleverna att sätta höga mål för sig själva och vi hjälper dem att skapa en plan för att nå dem.

Genom att kombinera "se, stötta, utmana" som våra grundläggande principer strävar vi efter att skapa en gymnasieskola där eleverna kan nå sitt allra bästa jag. Vi förbereder dem inte bara för att nå framgång i sina studier utan också för att bli självsäkra, kreativa och ansvarstagande individer som är redo att möta sina utmaningar i framtiden.

Vårt mål är att varje elev ska lämna skolan med självförtroende, kunskap och färdigheter för att ta sig an sin framtid och nå sina drömmar.

Trygghet och säkerhet

Kamerabevakning på skolan

Som ett led i vårt trygghetsarbete har vi valt att installera kameror i vissa utrymmen på skolan.

Bakgrunden till att vi har valt att installera kameror är att skolan ska vara en säker och trygg plats för alla. Med kameror vill vi öka säkerheten, minska skadegörelse, förebygga brott och skapa en trygg skolmiljö för elever och personal.

En lag och en förordning reglerar kamerabevakning i Sverige:

  • Dataskyddsförordningen, GDPR, som omfattar all kamerabevakning inom EU där identifierbara personer filmas. 
  • Kamerabevakningslagen (2018:1200) som är en kompletterande svensk nationell lagstiftning.

Samtliga entréer har skyltning med upplysning om att det är ett kamerabevakat område samt kompletterande information enligt informationsplikten i dataskyddsförordningen.

Inspelat material är placerat i ett låst utrymme dit enbart ett fåtal personer har tillgång. Servern skyddas med inloggning som en person har tillgång till.
Inspelat material lämnas ut till polisen vid ett brott. Material sparas i 3 dagar.

Begära ut personuppgifter

Dataskyddsförordningen eller GDPR styr hur vi får behandla personuppgifter. 

Du har rätt att veta vilka personuppgifter skolan har om dig och hur de hanteras. Du har också rätt att bland annat begära rättelse och radering.

Kontakt

Kontakta kommunens kontaktcenter eller kommunens dataskyddsombud för att få reda vilka personuppgifter som skolan har om dig. 

E-post: kommunen@enkoping.se

Epost: dataskyddsombud@enkoping.se

Om du har invändningar mot vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten med klagomål.

Alkohol, narkotika, droger, tobak och spel (ANDTS)

Westerlundska gymnasiet har nolltolerans beträffande bruk och innehav av droger och alkohol på skolan.

En rökfri skola innebär att rökning är förbjudet inom vår skolas område. Förbudet gäller alla tider på dygnet och gäller för alla, såväl elever och personal som besökare. Rökning innefattar rökning av cigaretter, cigarrer, e-cigaretter, vejp samt vattenpipa.

Rökning är förbjuden på skolans område enligt tobakslagen (1993:581) § 2.

  • Vi arbetar för att skoldagen ska vara helt tobaksfri. Det betyder att vi påtalar användning av nikotinprodukter som till exempel vitt snus till vårdnadshavare om du som elev är under 18 år.
  • Spel om pengar är förbjudet på skolan. Det gäller även om du är över 18 år. Skolans datorer och nätverk får enbart användas till skolarbete. Detta gör att uppkoppling på spelsajter via dator eller mobil inte är tillåtet.
  • Om du som elev vill ha hjälp med rökavvänjning, att sluta snusa eller sluta med annat missbruk kan du kontakta vår elevhälsa. De erbjuder stöd och hjälp samt kan slussa vidare till externa stödfunktioner.

Värdegrund

På Westerlundska gymnasiet är det viktigt att värdegrundsarbetet genomsyrar vardagen för alla elever och medarbetare. Våra lärare och samtlig skolpersonal arbetar dagligen med att förankra och förmedla att skolan vilar på demokratisk grund.

Detta sker under lektionstid genom att till exempel aktivt diskutera frågor och ämnen som berör människans lika värde. Men även under övrig skoltid genom att reagera på språkbruk och beteende som kan vara kränkande.

Som en del i vårt förebyggande arbete mot diskriminering och kränkande behandling finns en Värdegrundsgrupp på skolan bestående av representanter från lärare, elevhälsa, skolledning samt skolbibliotekarie. Denna grupp hjälper och stöttar med planering, material och praktisk hjälp i det viktiga arbetet.

Vi har även samarbete med bland annat LikaOlika, Kvinnojouren i Enköping och fältassistenter för att ytterligare bredda arbetet kring alla människors lika värde.

Språkutvecklande arbetssätt

På Westerlundska gymnasiet är texterna mer utredande, argumenterande och kritisk-analytiska i stället för berättande. För att underlätta inlärningen av det mer formella skolspråket samt de mer specialiserade ämnesspråken i gymnasiets ämnen använder vi oss av språkutvecklande arbetssätt.

Läraren undervisar om vad som utmärker olika texter i ett ämne, hur de är uppbyggda och hur språket i dessa ser ut. Eleverna kan få skrivmallar, exempeltexter eller checklistor som hjälp men de får också återkoppling i flera steg för att kunna revidera och vidareutveckla sitt skrivande.

Läraren förbereder eleverna inför examinationer vad som förväntas när det står berätta, beskriva, förklara, resonera och diskutera med mera.

I ämnena på gymnasiet ska eleverna förutom fackspråkliga begrepp också lära sig använda skolspråksord och fraser. Eleverna får möjlighet att utveckla dessa kunskaper till exempel genom att få jobba med begreppslistor eller att ha praktiska övningar med språkfokus där eleverna har övningar där de får använda yrkesspecifika termer och fraser. Lärarna hjälper eleverna med strategier för att tillgodogöra sig de olika texterna som förekommer i ämnet.

Genom det språkutvecklande arbetssättet synliggör man både facktermer och skolord och eleverna ges möjlighet att aktivt arbeta med språket.

Tydliggörande pedagogik

På Westerlundska gymnasiet använder vår personal tydliggörande pedagogik. Att arbeta med tydliggörande pedagogik är att göra verksamheten i skolan begriplig, hanterbar och meningsfull.

Genom att vi alla arbetar med att tydliggöra undervisningens innehåll får elever en förståelse för vad som förväntas av dem. Det bidrar till att skapa trygghet och en känsla av sammanhang. Tydliggörande pedagogik är bra för alla elever men avgörande för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och psykiatrisk problematik.

Våra pedagoger ska tydliggöra undervisningen genom att ge svar på följande nio frågor:

  1. Varför ska jag göra den här uppgiften?
  2. Vad ska jag göra?
  3. Var ska jag vara?
  4. Med vem ska jag vara?
  5. När ska jag göra det?
  6. Hur ska jag göra det?
  7. Hur länge ska jag göra det?
  8. Hur mycket ska jag göra?
  9. Vad händer sen?

I varje klassrum finns en mindre whiteboard där läraren skriver ned svar på frågorna, start- och sluttid och när det är rast, det vill säga planeringen för lektionen. Eleverna har fasta platser i klassrummen som läraren bestämmer. Det skapar ytterligare tydlighet och trygghet.

När eleverna får svar på frågorna direkt vid lektionens start kan de fokusera på innehållet i undervisningen bättre. Eleverna slipper försöka förstå vad läraren har för förväntningar och avsikter.

Utöver svaret på frågorna vid lektionsstart är det också viktigt med ett tydligt avslut på lektionerna. För att öka tydligheten avslutas lektionerna med samtal om:

  • Vad har vi lärt oss idag?
  • Vad händer nästa lektion?

I undervisningen använder vi bland annat mallar, skriftliga och muntliga instruktioner, exempeltexter, olika former av återkoppling, påminnelser på tavlan och provkalendrar för att hjälpa eleverna att och göra det tydligt för alla.

Styrdokument

Här kan du se Westerlundska gymnasiets lokala och nationella styrdokument.

Lokala styrdokument

Vi har ett antal styrdokument som Enköpings kommun och Westerlundska gymnasiet ansvarar för. Du ser listan här nedan. Vill du ta del av någon av våra styrdokument kontaktar du receptionen.

E-post: wgy.info@enkoping.se

  • Plan mot diskriminering och kränkande behandling (med blankett)
  • Handlingsplan vid rökning och droger
  • Trivselregler
  • Trivselregler i cafeteria och matsal
  • Handlingsplan vid elevolycka
  • Riktlinjer för besök
  • Krisplan
  • Ogiltig frånvaro
  • Hög anmäld frånvaro

Nationella styrdokument

Skolverket ansvarar för en del av de nationella styrdokumenten, framförallt kursplanerna och betygskriterierna.

Skolverket utvecklar och reviderar kontinuerligt kursplaner, betygskriterier och övriga styrdokument för att de ska kunna bidra till ökad likvärdighet och måluppfyllelse och svara mot behov som motiveras av arbetslivets och samhällets utveckling samt individens behov.

Skolverket följer också upp hur styrdokumenten i praktiken bidrar till ökad likvärdighet och ökad måluppfyllelse, och utvärderar huvudmännens och verksamheternas kunskap om styrdokumentens innehåll och funktion.

Skollag

Skollagen innehåller grundläggande bestämmelser om skolväsendet samt om vissa särskilda utbildningsformer och annan pedagogisk verksamhet. I skollagen regleras vilka rättigheter och skyldigheter barn, elever och deras vårdnadshavare har. I skollagen framgår också de krav som ställs på huvudmannen för verksamheten. Skollagen beslutas av riksdagen.

Läroplan Gy-11

Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011.

Läroplan LGR-22

IM-programmet utgår till stor del från läroplanen för grundskola 2022.

Läroplan GySär-13

Det anpassade gymnasiets läroplan.

Gymnasieförordningen

Den 1 februari 2011 trädde den nya gymnasieförordningen (SFS 2010:2039) i kraft. Förordningen ska tillämpas på utbildning som påbörjas höstterminen 2011.

Övergångsbestämmelser

För utbildning i gymnasieskolan som påbörjats före den 1 juli 2011 fortsätter gymnasieförordningen (1992:394) att gälla.

Examensmål eller programmål

För varje nationellt program i gymnasieskolan ska det finnas examensmål som innehåller mål för programmet. Examensmålen är förordningar som beslutas av regeringen och ska följas.

Undervisningen för elever som påbörjat sin utbildning i gymnasieskolan före 1 juli 2011 ska istället ske mot de programmål som gällde före den 1 juli 2011.

Ämnesplaner och kurser

I ämnesplanerna finns det beskrivit vad syftet är med varje ämne och kurs. Kursplanerna innehåller också betygskriterier, där det står vilka kunskaper du ska ha för att få ett visst betyg.

Bibliotekslagen

Försäkring

Enköpings kommun och Westerlundska gymnasiet har en kollektiv olycksfallsförsäkring hos Protector Försäkring för barn, elever och andra grupper inom kommunens verksamhetsområden.

Försäkringen gäller vid olycksfallsskada som inträffar dygnet runt. Med dygnet runt menas att försäkringen gäller under skoltid och verksamhetstid, fritid och lov.

Information och blankett

Mer information om försäkringar finns på kommunens webbplats.