Rör på kroppen

Eleverna får lära sig hur rörelse hänger samman med kroppens hälsa och välbefinnande samt hur energiförbrukningen i kroppen balanserar energimängden i vår föda.

För årskurs 5-9. Erbjuds april- oktober.

Vi tar även upp attityder och värderingar kring utseende, mode med mera.

Exempel på aktiviteter:

  • Rörelse- och energiintag
  • Stenåldersträning
  • Vandring med dilemmafrågor

Förarbete

Utrustning som eleverna ska ha med: sittunderlag samt lämpliga kläder inklusive stövlar och regnkläder vid risk för regn. Betona för eleverna vikten av rätt skor på fötterna. Blöta och frusna fötter kan förstöra en hel dag. Matsäck innehållande litet mellanmål och gärna varm dryck är trevligt att ha med.

Utedagen

Här nedan följer en redogörelse för hur en utedag med temat ”rör på kroppen” kan se ut.

  1. Rörelse och energi-intag
    Eleverna får gå/jogga/springa under 10-20 min och sedan räkna ut hur mycket energi kroppen har förbrukat. Därefter får de välja bland ett antal födoämnen och räkna ut hur mycket de kan äta för att ersätta den förbrukade energin.
  2. Stenåldersträning
    Eleverna får prova att i grupp under vuxens ledning träna i skogen och använda naturens materiel för konditions- och styrketräning. Vi joggar en bana i skogen och stannar till vid lämpliga ställen för träning. Ex på moment: lyfta stockar, klättra över stenar, krypa upp för berg, dragkamp två och två, skottkärrelöpning, brottning.
  3. Vandring med dilemmafrågor
    Eleverna får gå en snitslad bana en och en och längs vägen ta ställning till olika frågor som rör utseende, mode, kroppsfixering etc. Eleverna visar vad de tycker genom att sätta en prick vid något av hörnen på ett papper med olika alternativ.

Efterarbete

Text

Litteratur

Text

Kontakt

Adress: Hornugglegränd 9
Telefon: 0171-62 62 97
E-post: mikael.bernovall@enkoping.se